Issue - December 2009



December 2009

Editorial

In this edition An analysis of the right to vote or not, as citizens option in a democratic society; traffic road safety problem in Cochabamba city Petra Vissers tells us about some initiatives to educate people; Justin Gouin interviews Cochabamba’s Red de Mujeres Lesbianas and Bisexuales de Bolivia founder
read more...

December 2009

Cultural Corner

The photographer Max T. Vargas in Bolivia

El fotógrafo Max. T. Vargas en Bolivia

Walter Sanchez
INIAM
Universidad Mayor de San Simon

Faculty Advisor Lic. Mónica Ruiz.
Carol Peredo, Cinthya Valverde, Marianela Pinto, Veronica Castro

Martín Chambi es considerado el más significativo fotógrafo del Perú durante la primera mitad del siglo XX. Este gran fotógrafo tuvo como maestro a Max (Maximiliano) T. Vargas, quien lo cobijó como aprendiz en su estudio de Arequipa desde 1908 hasta el año de 1917.

¿Quién fue Max T. Vargas? Se cree que nació en Arequipa, en 1874. Murió en Lima en 1959 como un desconocido. Inició su carrera como fotógrafo profesional hacia 1896 a sus veintidós años, lo que hace suponer que su aprendizaje del arte de manejar la luz se inició, siendo aún muy joven. No se conoce quienes fueron sus maestros o de que manera se introdujo al mundo de la fotografía; no obstante, por entonces, Arequipa ya cobijaba a muchos fotógrafos, entre ellos Emilio Díaz. De su vida de esos años, se sabe que fue uno de los principales animadores del Centro Artístico -fundado en Arequipa en 1890- donde jóvenes intelectuales que cultivaban la pintura, la escultura y la fotografía estaban convocados para presentar sus obras en la reunión anual. Se tienen registros de que participa el año 1897 en uno de los concursos de fotográficos realizado en el Cuzco donde gana el máximo galardón (la medalla de plata). El Centro Artístico fue, de hecho, una institución importante para el desarrollo de la fotografía arequipeña debido a los concursos fotográficos

a los que convocaba y que tenían una fuerte recepción. Andrés Garay Albújar (Límites de la fotografía, límites del fotógrafo) señala al respecto: “De hecho, el Centro Artístico introdujo en Arequipa un espacio de modernidad peculiar, en el que desde sus criterios visuales fueron reconocidos y premiados talentos de la fotografía como Emilio Díaz, Max T. Vargas, y en dos ocasiones (1916 y 1917) a la todavía promesa Martín Chambi por sus paisajes fotográficos” y, en relación a los eventos a los que anualmente convocaba: “Si consideramos que la Arequipa de entonces tenía un componente socio cultural de marcados gustos europeos, llama la atención un hecho como el de la presencia de fotografía y pintura en un mismo espacio expositivo sin problemas ni discriminaciones”.

Es con todo este bagaje que Max T. Vargas subió desde Arequipa al altiplano boliviano fotografiando gente, paisajes y lugares arqueológicos. Llego a la ciudad de La Paz antes de terminar el siglo XIX donde registró, con su cámara, paisajes y personajes ilustres de esta ciudad. Es posible que allí, ya por entonces, abriera un estudio fotográfico residiendo en la misma por temporadas. Así a este período corresponde las ediciones de tarjetas en formato de Tarjeta Postal que llevan la inscripción de: “Edición propia de Max T. Vargas, Arequipa & La Paz”. Si bien no sabemos en qué ciudad fueron impresas; la leyenda que aparece en las mismas sugiere que pudo ser en una de estas dos ciudades o, de manera paralela, en ambas. Probablemente Vargas tuvo la intención de establecer una conexión comercial entre ambas importantes localidades.

Su paso por Bolivia no fue fugaz ni precario si tomamos en cuenta que estas fototipias eran entregadas en tarjetas de lujo y con formato de gran tamaño. Entre las tarjetas se han conservado aquellos paisajes urbanos de la ciudad de La Paz y de Tiwanaku. De los retratos existe una importante cantidad de imágenes de mujeres y/u hombres de la elite, posando solos o con su familia -posiblemente registradas en el estudio fotográfico instalado en la ciudad de La Paz. Las mismas llevan igualmente el rótulo “Max T. Vargas. Arequipa y La Paz”, sugiriendo una suerte de circulación constante entre ambas ciudades y sus respectivos mundos y sociedades, ya que, sabemos también que paralelamente a su estudio en La Paz, tenía en Arequipa un lujoso Estudio fotográfico, el más grande e importante de entonces en todo el Perú, situado en pleno centro de la ciudad,.

Puede considerarse que Max T. Vargas fue un iniciador de la fotografía documental. Sensible a registrar el patrimonio arquitectónico y arqueológico influyó en esta línea sobre la obra de fotógrafos peruanos como Martín Chambi y posiblemente de fotógrafos que ejercían este oficio en Bolivia como el italiano Luís Domenico Gismondi o de Julio Cordero, a quienes debió haber conocido siendo éstos también importantes fotógrafos en la ciudad de La Paz.

Max T. Vargas como retratista fue un experimentador de la luz y de la sombra, así como de las composiciones en la que integraba a las personas, junto al telón de fondo a fin de crear una nueva realidad y el mobiliario. Queda claro que la utilización de este último elemento tenía el fin de resaltar al retratado, de manera similar a lo que hacían los pintores cultores del retrato. De ahí ese afán que se nota en sus fotografías de estudio de captar los rasgos distintivos de la persona retratada, su particularidad, para lo cual, buscaba poses bastantes estudiadas insistiendo en lograr los mejores contrastes de luz y de sombras.

No conocemos el impacto que tuvo Max T. Vargas en el desarrollo del arte de la fotografía en Bolivia. En el Perú, se sabe que destacados artistas pasaron por su estudio fuera de Chambi, quien afirmaba que su arte tenía raíz arequipeña, entre ellos el carismático bohemio J. M. Figueroa Aznar, pintor y fotógrafo. Carlos y Miguel Vargas Zaconet (los “Hermanos Vargas” -que no eran parientes suyos), dos de los más destacados fotógrafos peruanos, aprenden este oficio con él. Otro discípulo suyo fue su hijo mayor, Alberto Vargas, quien se hizo mundialmente famoso al crear las glamorosas Varga’s Girls, ilustraciones que quedaron marcadas en el imaginario de muchos hombres durante la Segunda Guerra Mundial desde las páginas de las revistas Squire y Playboy.

El declive de la obra de Vargas empezó hacia 1920, año en el que desaparece de Arequipa reapareciendo en Lima -a mediados de 1930- publicando tarjetas postales carentes de todo nivel artístico. En la década de 1940 dejó la práctica fotográfica y pasó rápidamente al olvido.

Martin Chambi is considered the most important Peruvian photographer of the first half of the twentieth century. This great photographer’s professor was Max (Maximiliano) T. Vargas, who took him as a student in Arequipa, where he had his studio from 1908 until the year 1917.

Who was Max T. Vargas? Most likely he was born in Arequipa, in the year 1874. He died in Lima, in 1959, unknown He started his carrier as a professional photographer in 1896 when he was twenty-two years old, which makes us think that he started to learn the art of managing light when he was very young. It is unknown who his professor was or how he entered the world of photography; nevertheless, in those times, Arequipa already had many photographers, one of them Emilio Díaz. About his life during those days it is known that he was one of the main admires of the Artistic Center – which was founded in Arequipa in 1890- where intellectual young people that cultivated paintings, sculptures and photography were called to present their work at the annual reunion. It is registered that he participated in a photographic competition carried out in Cuzco in the year 1987 where he won the maximum award (the silver medal). In fact, the Artistic Center was an important institution for the development of the Arequipeña photography because of photographic competitions that they summoned that had a strong reception. Andrés Garay Albújar (Limits of the picture, the photographer’s limits) points out in this regard: “In fact, the Artistic Center introduced in Arequipa a space of peculiar modernity, in which visual criterion was recognized and talents of photography were awarded, to those such as Emilio Díaz and Max T. Vargas; and in two occasions (1916 and 1917) to the promoting Martin Chambi for his photographic landscapes”, and, in relation to the events they annually summoned: “If we consider that the Arequipa of then had a socio-cultural component of strong tasted European, it attracted our attention that the presence of photography and painting in the same space of exhibition existed without problems neither discrimination”.

Max T. Vargas goes up from Arequipa to the Bolivian Altiplano with all this knowledge; he took photographs of people, landscapes, and archeological places. Max T. Vargas arrived to the city of La Paz before the end of the nineteenth century where he recorded landscapes and famous people of this city with his camera. It is possible that at that time, in La Paz, Max T. Vargas opened a photographic studio where he used to live from time to time. So this period corresponds with the card editions in postcard format bearing the inscription: “Max. T. Vargas, Arequipa & La Paz”. While we do not know what the city where they printed these postcards was, the inscription that appears in the same edition suggests that they may be printed in one of these two cities or simultaneously in both. Vargas probably had the intention to establish a commercial connection between these two important cities.

Vargas’ pass in Bolivia was not fleeting nor precarious, when we consider his photographs were delivered in luxury postcards with a format of great size. Some Vargas’ postcards with urban landscapes in the city of La Paz and in Tiwanaku were conserved. In Vargas’ portraits there are a great number of images of women and men of the elite; these women and men were alone or with their family. It is possible that these portraits were done in Vargas photography studio in the city of La Paz. These portraits also have the inscription of “Max. T. Vargas, Arequipa & La Paz”, this inscription suggests that in that time there was constant communication between the city of La Paz and the city of Arequipa, both societies and both words were connected. Because we already know that as in La Paz, Vargas also had a luxury photography studio in Arequipa, the biggest and important of all Peru, this studio was located in the center of the city.

We can consider Max T. Vargas as a beginner in the documental photography. He was sensitive to catch the architectural and archaeological heritage, and that influenced the work of Bolivian and Peruvian photographers as Martin Chambi, the Italian Luis Domenico Gismondi and Julio Cordero, who were also important photographers in La Paz.

Max T. Vargas as a photographer was a specialist in light and shadow and also in the compositions which integrate people, along with background – to make a new reality – and furniture. Clearly, the use of the last was intended to highlight the person who is photographed, in the same way as painters or sculptors do. Hence the effort to catch the distinctive features of the person photographed, for which he looked for studied poses to achieve the best contrast of light and shadows.

We do not know that Max T. Vargas had an impact in art development of Bolivian photography. We know famous artists of Peru went to Vargas’ studio – Chambi affirmed Vargas’ art had Arequipa roots –. The artists in Vargas’ photography studio were the charismatic and bohemian photographer and painter J. M. Figueroa Aznar and the two most famous photographers of Peru; Carlos and Miguel Vargas Zaconet (“Vargas’ brothers” -they were not Max T. Vargas relatives-). Both Vargas’ brothers and Max T. Vargas learned photography together. Another of Vargas’ pupil was his eldest son Alberto Vargas. Alberto was famous around the world for creating the glamorous Varga’s Girls illustrations, these illustrations stayed in many men’s mind during the Second World War; they were published in magazines such as Squire and Playboy.

The decline of Vargas’ work began in 1920, the year he disappeared from Arequipa and reappeared in Lima, in the mid 1930’s, publishing post cards lacking all artistic level. In the 1940’s, he gave up practicing photography and passed quickly to the forgetten.

Cultural Agenda

Teatro Achá

Calle España entre Av. Heroinas y Bolivar Agenda sujeta a cambios

Martes 1 al Miércoles 2
Presentación Academia Encuentros

Jueves 3 al Viernes 4
Presentación Academia Sodre

Sábado 5
Auto de Buen Gobierno

Salón Gildaro Antezana

Plaza 14 de Septiembre acera norte Exposiciones de los artistas

7 al 19 de diciembre
Eddy Ortega
Julieta Lozada
Osvaldo Terceros

23 de noviembre al 5 de diciembre Jesus Florido Alfredo Nina Elio Nina

 

read more ...

Archive Issues

2007 | 2008 | 2009